• Prečo komunisti prepadli všetky mužské kláštory na Slovensku?
  • Ako na tento čin reagovali ľudia na Slovensku?
  • Čo nás utrpenie rehoľníkov môže naučiť o slobode dnes?

Po stopách osudnej noci z 13. na 14. apríla - milicionári, polícia a v zálohe aj vojsko prepadli všetky mužské kláštory po celom Československu. Svojou brutalitou sa do histórie zapísala ako Barbarská noc, pretože kruto zasiahla do života mnohých rodín. Kláštor v Podolínci bol v r. 1950 najväčším centralizačným kláštorom – väznicou. Ak si niekto myslí, že akcia sa týkala len rehoľníkov, je na omyle. Odvaha jednoduchých ľudí, ktorí odhodili motyky počas práce na poli a v jednej chvíli sa rozhodli brániť prepadnutých rehoľníkov, a súdržnosť dedín v okolí Podolínca je pre dnešnú dobu priam neuveriteľný hrdinský čin. Film nehovorí o imaginárnych hrdinoch, ale odkrýva skutočné príbehy. Čas utrpenia je pre mnohých tabu, ako veľká rana, ktorej sa nikto nedotýka. Je tu film, ktorý môže diváka priviesť k sebareflexii svojho života.

Marta Franeková Holičková

Marta Franeková Holičková

Marta Franeková Holičková je scenáristka, producentka filmov „Noc, keď stíchli zvony“, „Pokiaľ dýcham, dúfam“ a „Brainwashing“.

Je jednou z autorov filmového projektu „Prenasledovaná cirkev“, v rámci ktorého vznikol rozsiahly audiovizuálny archív so svedeckými výpoveďami ľudí o totalitnom komunistickom režime.

Vyštudovala nemecký jazyk a literatúru na Univerzite Komenského v Bratislave. Pôsobila ako redaktorka a moderátorka v Slovenskom rozhlase a v Rádiu 7. Spolupracovala na viacerých dokumentárnych cykloch pre STVR.

Matúš Ďuraňa

Matúš Ďuraňa je režisérom dokumentárnych filmov a tvorca vzdelávacích videí pre platformu ZmudriG. Je absolventom Filmovej a televíznej fakulty VŠMU v Bratislave a Kolégia Antona Neuwirtha.