Košické
Hanusove
dni
Program:
Z kánonu vážnej hudby patrí do kresťanskej kultúry takmer všetko. Aj keď mnohí autori mali problémy s Cirkvou (napr. Schubert), iní sa k náboženstvu nehlásili (Šostakovič), ich hudba napriek tomu odráža mnohé z kresťanskej formy. Príďte sa započúvať do európskej hudby v podaní tria mladých interpretov.
Výťažok venujeme na organizáciu Národného pochodu za život, ktorý bude 20. septembra 2024 v Košiciach.
Vstupné dobrovoľné (odporúčané od 10EUR a vyššie).
Je mladým interpretom v hre na viole na slovenskej hudobnej scéne. Svoj vzťah k hudbe prechováva už od svojho narodenia. Pochádza z rodiny s hlbokou hudobnou tradíciou. Vo svojich šiestich rokoch začal v Rimavskej Sobote študovať hru na husle. K viole prešiel ako štrnásťročný, na ktorú ho učil a s láskou viedol jeho starý otec Vojtech Botoš, ktorý mu dal základy slovenskej a maďarskej ľudovej hudby. Jeho hudobné vzdelanie pokračovalo v hre na viole na Konzervatóriu Jána Levoslava Bellu v Banskej Bystrici v triede Mgr. art. Dušana Radiča a neskôr na Akadémii Umení v Banskej Bystrici pod vedením doc. Zuzany Bouřovej ArtD. Počas štúdia má za sebou množstvo úspešných súťaži i účasť na medzinárodných súťažiach. Absolvoval rôzne medzinárodné majstrovské kurzy sólovej, komornej a orchestrálnej hry doma i v zahraničí pod vedením takých osobnosti ako napr: Prof. Jürgen Weber, Juan-Miguel Hernandez, Milan Radič, Lakatos György, Mohácsi Gyula, Veronika Lenártová a mnoho iných. Spolupráca s významnými medzinárodnými umelcami ako napr.: Snétberger Ferenc, Denis Kozhukin, Pavel Šporcl, Róby Lakatos, Hosszú Géza-Legocky, Matej Arendárik, Konstantin Ilievsky, Jánoška ansamble, Manuša ansamble. V súčasnosti je členom Symfonického Orchestra Slovenského Rozhlasu a vyhľadávaným violistom nielen v klasickej hudbe, ale aj v iných hudobných žánroch a to: slovenský a maďarský folklór, hudba menšinových národnosti, ktorú prezentuje v rôznych zoskupeniach s významnými interpretmi doma i v zahraničí na medzinárodných pódiách a i na CD nosičoch.
Samuel Mikláš je absolventom nitrianskej ZUŠ (Štefan Madari), Konzervatória v Bratislave (Mgr.art. Štefan Gyöpös, Doc. Jozef Kopelman) a Pražského konzervatória (Prof. Jindřich Pazdera). Vysokú školu múzických umení v Bratislave vyštudoval v triede Doc. Alexandra Jablokova. Na pôde VŠMU navštevoval kurz Historickej interpretačnej praxe v triede Petra Zajíčka. Hosťoval v Českej komornej filharmónii, s ktorou absolvoval množstvo koncertov po Česku a Nemecku (Berlínska filharmónia, Konzerthaus Berlin, …). Je huslistom Symfonického orchestra slovenského rozhlasu a prvým huslistom Nitrianskeho omorného orchestra ZOE. Pravidelne uvádza nové diela Slovenských skladateľov (J. Iršai, M. Lejava, V. Graffinger, L. Borzík, G. Regeš, …) či už ako sólista, alebo člen orchestra v spolupráci so sólistami ako Alexander Jablokov, Milan Paľa, Juraj Tomka, Eva Šušková, Ivan Gajan, Magdaléna Bajúszová, Kristína Chalmovská, … Venuje sa aj historicky poučenej interpretácii staršej hudby na dobových nástrojoch. Pôsobí ako pedagóg husľovej hry na Katedre hudby Pedagogickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre a ako chrámový hudobník v Kostole sv. Petra a Pavla (Františkáni) v Nitre a v Nitrianskej katedrále.
Absolvoval hru na klavíri na Glinkovom Konzervatóriu v Dnipropetrovsku (Ukrajina) pod pedagogickým vedením Novosiolovy Galiny Alexandrovny a Novak Valentiny Alexandrovny. Pokračoval v štúdiu hry na klavíri a organe na Glinkovej Akadémii v Dnipropetrovsku (Ukrajina) v triede Česnokovej Nataľji Jurijevny (klavír) a v triede Jurijčuk Nadeždy Anatolijevny (organ). V rokoch 2019-2021 absolvoval magisterské štúdium na Glinkovej Akadémii v Dnipri (Ukrajina), a v rokoch 2020-2022 absolvoval magisterské štúdium na Akadémii umení v Banskej Bystrici, na Fakulte múzických umení v odbore klavír pod pedagogickým vedením prof. Mariána Lapšanského. Zaroveń je studentom 2. ročníka doktoranskeho študia Akademii Umeni v Banskej Bystrici. Popritom bol aktívnym účastníkom viacerých majstrovských kurzov s poprednými klavírnymi osobnosťami ako A. Jasinsky (Poľsko), J. Kot (Ukrajina), T.Gabeiras (Španielsko-Nemecko), A. Zverbite (Litva), a iní. Rovnako sa zúčastnil viacerých súťaží a festivalov, kde získal početné ocenenia, medzi inými Grand Pri a cenu za najlepší výkon skladby ukrajinského autora v štátnej súťaži komorného majstrovstva v Dnipropetrovsku, UA (2010), 1. cenu na medzinárodnej klavírnej súťaži pre sólistov s orchestrom v Mariupole, UA (2016), cena Adriana Kromki a cena za najleší vykon koncertu z orchestrom na medzinárodnom klavírnom festivale „Beščady bez hraníc“ v Sánku, PL (2022), a ďalšie. Vladyslav Panchenko sa aktívne venuje koncertnej činnosti ako sólista i komorný hráč. Je vyhľadávaným korepetítorom vokálnych sólistov i inštrumentalistov. Okrem Slovenska a rodnej Ukrajiny koncertoval v Poľsku a Nemecku,. Spolupracoval so symfonickým orchestrom Mariupolskej komornej filharmónie a symfonickým orkestrom Ľvovskej muzikalovej akademii. Vo svojom repertoári sa zmeriava predovšetkým na diela Ludviga van Beethovena, Frederika Chopina, Fraza Liszta, Sergeja Rachmaninova, Sergeja Prokofieva a zároveň popularizuje tvorbu ukrajinských a slovenskych skladateľov.